Privacybeleid
Laatste update: 23/06/2023
1. Algemeen
Orato BVBA, met hoofdzetel te 3740 Bilzen, St. Gertrudisplein 9 bus 13, België, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring. Wij waarborgen de privacy van iedereen en zullen te allen tijde de persoonlijke informatie die u ons verschaft of wij op onrechtstreekse wijze over u hebben verkregen op een vertrouwelijke manier behandelen.
Orato BVBA verbindt er zich toe om de privacyverklaring actueel te houden. Bovenaan deze privacyverklaring treft u de datum waarop de privacyverklaring voor het laatst werd aangepast. Deze privacyverklaring geldt bovendien als aanvulling op eventuele aanvullende verklaringen die zijn opgesteld in het kader van de specifieke verhouding tussen u en ons kantoor. In deze privacyverklaring leggen we u uit op welke manier en met welk doel wij uw persoonsgegevens verwerken.
2. Wie zijn wij?
Wij, dat zijn alle medewerkers van Orato BVBA.
De privacywetgeving beschouwt ons als verwerkingsverantwoordelijke van uw persoonsgegevens.
Concreet betekent dat dat wij bepalen wat er met uw persoonsgegevens gebeurt, op welke wijze we die verwerken en of wij uw gegevens eventueel aan derden doorgeven.
Onze contactgegevens zijn:
Orato BVBA
St. Gertrudisplein 9 bus 13
3740 Bilzen, België
BTW BE0477.833.960
Telefoonnummer: +32 498 28 81 56
E-mail: marie@orato.be , naomi@orato.be
3. Wie bent u?
Deze privacyverklaring is bestemd voor alle natuurlijke personen waarvan wij persoonsgegevens verwerken. Dat betekent dat deze privacyverklaring gericht is aan de volgende personen: cliënten, prospecten, sollicitanten (recruitment), leveranciers, bezoekers van de website of andere derden (zoals adviseurs, experts en dergelijke meer).
4. Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Welke persoonsgegevens wij van u verwerken, hangt af van de verhouding tussen uzelf en ons kantoor. Wij geven u per categorie een overzicht van alle persoonsgegevens die wij van u verwerken.
CLIËNTEEL
- Beroep en betrekking
- Opleidingen en vormingen
- Rijksregisternummer of identificatienummer
- Financiële gegevens (zoals bankrekeningnummer en dergelijke meer)
- Samenstelling van het gezin
- Lidmaatschappen
- Foto’s indien u aanwezig bent geweest op één van onze events
- Marketingvoorkeuren (informatie die ons toelaat om te informeren over onze activiteiten)
DERDEN, ADVISEURS
- Professionele informatie (functie bij de firma, website en dergelijke meer)
- Vaardigheden (opleidingen, talenkennis, educatie en dergelijke meer)
- Curriculum vitae
In welbepaalde gevallen is het, in het kader van onze dienstverlening, noodzakelijk om gevoelige informatie van cliënten te verwerken. Gevoelige informatie betreft persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, alsook de verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid. Wij verwerken gevoelige informatie enkel indien de verwerking noodzakelijk is voor de doeleinden van een bemiddeling of een begeleidingstraject.
5. Voor welke doeleinden gebruiken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens uiteraard niet zomaar. Waarom wij uw persoonsgegevens verwerken, hangt af van de verhouding tussen uzelf en ons kantoor. Wij geven u per categorie een overzicht van alle doeleinden waarvoor wij uw persoonsgegevens verwerken.
CLIËNTEEL
- Het opstellen en verder beheer van een dossier
- Om met u te communiceren
- Om uw belangen te behartigen
- Om onze diensten te verlenen
- Voor marketingdoeleinden
- Om u te informeren over de laatste nieuwigheden en onze events
- Om u uit te nodigen voor onze events
- Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren
- Om te voldoen aan wettelijke bepalingen
- Om onze eigen belangen te behartigen
DERDEN, ADVISEURS
- Het beheer van een dossier in het belang van ons cliënteel
- Om met u te communiceren en dit binnen onze deontologische code
- Om te voldoen aan wettelijke bepalingen
- Om onze eigen belangen te behartigen
- Voor ons leveranciersbeheer
- Voor het opstellen en aangaan van contracten tot levering van goederen en/of diensten
- Voor marketingdoeleinden
- Voor statistische doeleinden
- Het opbouwen van een cliëntenrelatie
6. Wettelijke basis verwerking persoonsgegevens
Om de hierboven vermelde persoonsgegevens te verwerken, baseren wij ons op de volgende wettelijke basis:
- Uw toestemming: in een aantal gevallen zullen wij uw persoonsgegevens enkel verwerken indien u ons uw toestemming heeft verleend. In dat geval zullen wij u steeds informeren over het doel waarvoor uw persoonsgegevens gebruikt worden. Uw toestemming zal dan specifiek voor die doeleinden gelden. De toestemming hoeft niet noodzakelijkerwijs schriftelijk gegeven te worden. U kan ons ook mondeling (bijvoorbeeld via een telefoongesprek) toestemming verlenen. U heeft trouwens het recht om op elk ogenblik uw toestemming in te trekken. Uw toestemming zal gevraagd worden in het geval van prospectie en recruitment.
- Uitvoering van een overeenkomst waarbij u partij bent of om op uw verzoek vóór de sluiting van een overeenkomst maatregelen te nemen: de persoonsgegevens van cliënteel en leveranciers worden voornamelijk op deze wettelijke basis verwerkt.
- Wettelijke verplichting: in welbepaalde gevallen zijn wij wettelijk verplicht om uw persoonsgegevens te verwerken. Zo zij wij bijvoorbeeld verplicht om in het kader van anti-witwas en fiscale wetgeving bepaalde persoonsgegevens te verwerken.
- Onze gerechtvaardigde belangen: in een aantal gevallen is de verwerking noodzakelijk voor onze gerechtvaardigde belangen. Onze gerechtvaardigde belangen kaderen vooral in enerzijds het ontwikkelen van onze economische activiteiten en beschermen van onze economische belangen in de ruime zin en in anderzijds het verbeteren van onze dienstverlening en verdere ondersteuning van ons cliënteel. Om onze belangen te bewerkstelligen zullen wij ons cliënteel en prospecten op de hoogte houden van interessante ontwikkelingen en hen uitnodigen voor onze events. Indien u niet langer op de hoogte gebracht wilt worden, kunt u zich steeds uitschrijven via onze uitschrijvingsmodule.
De wettelijke grondslag op basis waarvan wij uw persoonsgegevens verwerken, hangt af van de verhouding tussen uzelf en ons kantoor. Wij geven u per categorie een overzicht van alle wettelijke grondslagen op basis waarvan wij uw persoonsgegevens verwerken.
7. Delen wij uw persoonsgegevens met derden?
In bepaalde gevallen dienen wij uw persoonsgegevens te delen met derden. Dit kan noodzakelijk zijn om onze dienstverlening te garanderen. Deze derden kunnen enerzijds louter ontvanger zijn van uw persoonsgegevens of anderzijds uw persoonsgegevens in opdracht van ons verder verwerken (in dat geval werken wij samen met zogenaamde “verwerkers”). In dat laatste geval zien wij er steeds op toe dat wij met elke verwerker bepaalde afspraken maken over hoe zij uw persoonsgegevens mogen verwerken.
Wij zullen er eveneens op toe zien dat onze verwerkers alle nodige maatregelen nemen om de veilige verwerking van uw persoonsgegevens te garanderen. Wij kunnen een beroep doen op de volgende derden:
- Externe dienstverleners: accountants, banken, advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders, veiligheidsprofessionals, informatiediensten, beheerder van ons netwerk en dergelijke meer.
- Overheden en gerechtelijke instanties.
Wij verwerken al uw persoonsgegevens in België. Indien wij uw persoonsgegevens doorgeven aan derden die niet in de Europese Unie gevestigd zijn, bieden wij passende waarborgen en zorgen wij ervoor dat u over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikt.
8. Welke veiligheidsmaatregelen nemen wij?
Wij nemen de bescherming van uw gegevens serieus, en nemen technische en organisatorische maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, vragen wij u om dit aan ons te melden. Wij nemen eveneens passende technische en organisatorische maatregelen om vast te stellen of een inbreuk in verband met uw persoonsgegevens heeft plaatsgevonden, en om de toezichthoudende autoriteit en uzelf daarvan zonder aarzeling in kennis te stellen. In dat verband hebben wij een data breach policy opgesteld.
9. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor ze verzameld zijn. De bewaartermijn is afhankelijk van de persoonsgegevens en uw verhouding tot ons kantoor. Daarenboven dienen wij rekening te houden met bepaalde wettelijke verplichtingen die ons opleggen hoe lang wij bepaalde gegevens dienen te bewaren. Wij geven u per categorie een overzicht van alle bewaartermijnen.
CLIËNTEEL
- 10 jaar na beëindiging van de dienstverlening
DERDEN, ADVISEURS
- 10 jaar na beëindiging van de dienstverlening
LEVERANCIERS
- 2 jaar na laatste contact
RECRUITMENT
- 2 jaar na laatste contact
10. Wat zijn uw rechten?
Ten aanzien van ons kantoor, kan u de volgende rechten laten gelden:
- Recht op inzage: U heeft het recht om uitsluitsel te verkrijgen over het al dan niet verwerken van de u betreffende persoonsgegevens en, wanneer dat het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens. In dat geval verstrekken wij u een kopie van de persoonsgegevens die worden verwerkt.
- Recht op rectificatie: U heeft het recht om verbetering van uw gegevens te vragen. Met inachtneming van de doeleinden van de verwerking heeft u het recht vervollediging van onvolledige persoonsgegevens te verkrijgen, onder meer door een aanvullende verklaring te verstrekken.
- Recht op gegevenswissing: U heeft, in bepaalde omstandigheden, het recht te eisen dat wij persoonsgegevens waarover wij beschikken, wissen. Andere wetten die u verplichten bepaalde data te bewaren gaan voor op deze regel. Ook soms recht op vergetelheid genoemd. Wij nemen de nodige maatregelen om, indien mogelijk, uw persoonsgegevens te wissen en u in het andere geval te informeren indien de gegevenswissing niet mogelijk is.
- Recht op beperking van de verwerking: U heeft, in bepaalde omstandigheden, het recht om de beperking van de verwerking te verkrijgen.
- Recht op overdraagbaarheid: U heeft het recht uw persoonsgegevens, die u aan ons heeft verstrekt, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te verkrijgen, en u heeft het recht die gegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen.
- Recht op intrekking van uw toestemming: U heeft het recht om uw toestemming te allen tijde in te trekken. Het intrekken van de toestemming laat de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan, onverlet.
- Recht van bezwaar: U heeft te allen tijde het recht om vanwege met uw specifieke situatie verband houdende redenen bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. In dat geval staken wij de verwerking van de persoonsgegevens tenzij wij dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoeren die zwaarder wegen dan uw belangen, rechten en vrijheden of die verband houden met de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
- Recht om klacht in te dienen: U heeft het recht om klacht in te dienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit. In België is dat de Gegevensbeschermingsautoriteit. De zetel van de Gegevensbeschermingsautoriteit bevindt zich in de Drukpersstraat 35, 1000 Brussel. Bepaalde rechten kan u niet zonder meer uitoefenen en zijn onderworpen aan een aantal voorwaarden bepaald in de toepasselijke privacywetgeving.
Indien u gebruik wenst te maken van één of meerdere van de hierboven opgesomde rechten, dient u contact op te nemen met:
Marie Baerten en Naomi Daniëls,
Bestuurders Orato
Tel. +32 (0)489/ 28 81 56
marie@orato.be, naomi@orato.be
Indien u het niet eens bent met de manier waarop uw vraag werd beantwoord, kan u zich in tweede instantie wenden tot de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
Tel. +32 (0)2 274 48 00
commission@privacycommission.be
Cookiebeleid
U bezoekt onze website (www.orato.be) uitsluitend met een beveiligde https verbinding. Dankzij het certificaat is alle verkeer van en naar de website automatisch versleuteld. Op die wijze garanderen wij een veilige verbinding. Om de goede werking van de website te garanderen en op te volgen, hebben we cookies nodig. Cookies zijn kleine stukjes tekst die tijdens het bezoek van de website op je toestel bewaard worden door de server die het onderhoud en de werking van de website verzorgt. Cookies slaan een eenvoudige, aselecte identificatiecode op uw toestel op. Ze worden beheerd door uw webbrowser.
Hieronder lees je welke cookies op onze website actief zijn:
- Functionele cookies: bepaalde cookies, zoals een “sessie cookie”, gebruiken we op de website om diensten mogelijk te maken zoals het bijhouden van een keuze. Deze sessie cookie verdwijnt bij het sluiten van het browservenster en verzamelt verder geen persoonlijke gegevens.
- Permanente cookies: een permanente cookie gebruiken we om jou te herkennen bij een nieuw bezoek op onze website waardoor je niet steeds jouw voorkeuren hoeft te herhalen, wat jou tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website geeft.
- Analyse cookies: we willen graag weten hoe de website bezocht en gebruikt wordt zodat we de website steeds kunnen verbeteren. Dat kunnen we dankzij Google Analytics, en ook daar zijn cookies voor nodig. Deze analyse cookies komen van Google. De IP-adressen worden geanonimiseerd en Google mag de gegevens uit onze Analytics niet delen met derden. Voor meer informatie kunt u terecht op de volgende website: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usage
In de instellingen van elke moderne browser kunt u cookies verwijderen, uitschakelen of uw wensen ten aanzien van cookies wijzigen. De website zal nog steeds toegankelijk zijn, maar zonder functionele cookies werken mogelijk niet alle diensten.
Om aan te melden op een beveiligde pagina hebben we deze functionele cookies bijvoorbeeld nodig.
De procedure voor elke browser wordt beschreven in de onderstaande handleidingen:
- Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/cookies-verwijderen-en-beheren-168dab11-0753-043d-7c16-ede5947fc64d
- Safari: https://support.apple.com/nl-nl/guide/safari/sfri11471/mac
- Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=nl
- Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/cookies-en-websitegegevens-wissen-firefox
- Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/nl-nl/microsoft-edge/cookies-verwijderen-in-microsoft-edge-63947406-40ac-c3b8-57b9-2a946a29ae09
De gegevens verzameld a.d.h.v. cookies worden maximaal 2 jaar bewaard.